ТЕМА: Наталя Забіла (про неї ) Наталя Забіла « Хто сильніший?»
МЕТА: збагачувати і розширювати знання учнів про життя і творчість поетеси,
продовжувати формувати читацькі навички; навчати визначати настрій твору,
передавати своє ставлення до змісту виразним читанням; збагачувати активний
словник учнів; допомогти відчути художній стиль поетеси.
ОБЛАДНАННЯ: портрет Н Забіли, виставка книг, картки зі словами, малюнки Сонця та
Вітру, хвилинка - цікавинка.
ХІД УРОКУ
1.
Організаційний момент
2.
Мовна розминка
Робота над скоромовкою
…У сороки – білобоки
п’ять малят сороченят.
Усі чисто хочуть їсти,
Треба всім їм дати лад…
Прочитати кілька разів. Пояснити значення
слів «дати лад».
3.Перевірка домашнього завдання.
4.Повідомлення теми і мети уроку.
-
Сьогодні наш урок незвичайний. Ми побуваємо в гостях у ще однієї великої
української поетеси і письменниці Наталі Забіли. Поговоримо про її творчість та
життя.
4.1 Узагальнення знань про
вивчені твори.
- З творами поетеси ви неодноразово
зустрічалися. Зараз ви їх пригадаєте. Я буду зачитувати уривки творів, які ми
вже читали, а ви пригадайте назву.
«Журавлик»
«Вовк та козенята»
« Древній Київ»
-
Ці твори ви читали ви у 2 та
3 класах. Та з віршами поетеси ви познайомилися ще у 1 класі. Пригадайте
абетку.
-
Які за жанром усі ці твори?
3.2
Хвилинка поезії.
Діти декламують кілька віршів поетеси.
«Кульбабки»
« Білка» «Метелик»
-
Чи сподобалися вам ці вірші?
Чим?
5. Ознайомлення
з творчістю та біографією поетеси.
5.1 Розповідь про Н Забілу.
Народилася поетеса 9 березня 1903 року в
Петербурзі у дворянській сім’ї.
У 1917 році разом зі сім’єю переїхала до
Харкова. Сімнадцятирічною дівчиною навчалася у Харківському інституті народної
освіти.
Писати вірші поетеса почала дуже рано. Перший
свій вірш придумала у 4 роки.
Ось як вона про це пише:
«Одного дня сиділи біля столу, малювали,
розказували вірші, коли я кажу:
Арифметика любить метику,
Часто гуляє, та її стрічає.
А що таке арифметика?! Я й сама не знала.
Просто почула таке слово, й воно мені сподобалося. Я гадала, що то таке ім’я, і
що так, напевне, звуть казкову красуню».
Потім
письменниця часто сміялася, пригадуючи свій перший вірш.
Свою першу книжечку для дітей поетеса назвала
«Ясоччина книжечка». ЇЇ вона присвятила своїй доньці. На жаль, дівчинка померла
у 5-річному віці.
Наталя Львівна була, діти, не тільки
поетесою, але і автором підручників «Читанка».
5.2.
Опрацювання статті.
- А зараз ви самостійно прочитаєте про те,
якою була Н. Забіла, ким працювала, що зробила за своє життя.
Відкрийте підручники на с. №31. Читаючи,
помітьте ті місця, які допоможуть відповісти на запитання:
а) Скільки років було поетесі, коли переїхала
в Україну?;
б) Ким працювала поетеса?
в) Скільки книг видано?
(Перевірка)
5.3.
Виставка книг.
6.
Опрацювання вірша «Хто сильніший?»
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з твором
Н. Забіли «Хто сильніший»
- Скажіть, хто у природі може змагатися?
- Відгадати головних героїв
вам допоможуть загадки.
а) Викотилось вранці золоте
кружальце,
Не спиниться ніде, наче
хтось його веде.
Розкидає самоцвіти на поля,
дерева, квіти.
В шпарки скрізь проникло, а
надвечір зникло.
То ж бо, діти, хто озветься,
як оте світило зветься?
(СОНЦЕ)
б) Всюди дму: на землю й
воду,
І міняю я погоду.
То добро роблю, то шкоду
Еге-ге! Такий-то я –
Відгадай моє ім’я.
(ВІТЕР)
5.1.
Словникова робота.
Кашне -
шарф,
Жаско – жахливо, страшно.
Віхола
( синоніми ).
5.2.
Читання казки вголос.
-
Читаючи, подумайте, який це
твір за жанром? Доведіть свою думку.
5.3.
Відтворення змісту прочитаного.
Гра « Мікрофон».
5.4.
Вибіркове читання.
-
Прочитайте, чому Вітер
вважав себе сильнішим?
-
Що говорило про себе Сонце?
-
Прочитати опис хлопчика.
-
Прочитайте, як діяв Вітер?
Сонце?
-
Як Сонце звернулося до
Кості? Про що це говорить?
5.5.
Робота в групах.
І ГРУПА
|
ІІ ГРУПА
|
ІІІ ГРУПА
|
Споріднені слова підібрати
Сонце - …
Вітер - …
|
Вибрати із запропонованих слова, що характеризують Сонце.
|
Слова, що характеризують Вітер.
|
-
То чому ж перемогло Сонце?
Висновок: Добро перемагає зло.
5.6.
Робота над ілюстрацією.
-
Як автор зобразив Сонце?
Вітер? Як художник передав характер головних героїв?
6. Фізхвилинка.
В небі сонечко пироги пекло
Ми покликали, щоб до нас
прийшло.
Не забулося, не барилося,
Усміхнулося і з’явилося.
З медом-солодом пироги пекло
Дарувало нам, як на свято
йшло.
Кожне личенько розмальовує
Всім даруночки роздаровує.
7. Читання в особах.
8. Хвилинка-цікавинка.
-
Що ви знаєте про Сонце, як
небесне тіло?
(Зачитують)
-
Що в природі ми ще називаємо
«сонечко»?;
-
Слухаючи вірш «Кульбабки», з
чим порівняла автор рослинку? (Кульбабки, немов сонечка);
-
А яких дорогих нам людей ми
можемо порівняти з сонцем? (Маму і тата);
-
Недаремно у пісні співаємо:
«Батько і мати – два сонця гарячих»
9. Розвиток зв' язного
мовлення.
І ГРУПА
За малюнком скласти розповідь «Вітерець-пустунець».
ІІ ГРУПА:
З’єднати слова. Пояснити
прислів’я.
У нього вітер в полі
Шукай вітра слова
Кидати на вітер в голові
ІІІ ГРУПА:
Підібрати дієслова до слів
сонце і вітер.
Сонце ( що робить?)…
Вітер ( що робить?)…
10. Підсумок уроку. (піднімають картки з відповідями)
ТЕСТ
1.
Коли Наталя Забіла народилася?
а)
1913; б) 1903; в) 1930.
2.
Де народилася поетеса?
а) у Петербурзі; б) у Харкові; в) у Києві.
3.
Ким працювала?
а) вчителем; б) вихователем; в) редактором.
4.
Скільки книг видано за життя поетеси?
а) понад 100; б) понад 300; в) понад 200.
5.
Назвати героя казки:
« На голові пухнаста шапка,
На плечах – теплий кожушок…»
а) Миколка; б) Костик; в) Гнат.
6.
Хто був сильнішим?
а) Сонце; б) Вітер; в) Костик.
11.
Домашнє завдання.
ХВИЛИНКА – ЦІКАВИНКА
Маса Сонця у 330 разів більша від маси Землі.
Температура на поверхні Сонця 6000 градусів. Сонячний промінь долітає до Землі за
8 хвилин, долаючи 150 млн. км.
Немає коментарів:
Дописати коментар