четвер, 20 жовтня 2016 р.

Тема. Слова, що мають кілька значень.
 Мета. Формувати поняття про багатозначність слів в українській мові, виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова в мов­ленні; розширити уявлення про значення слів і їх вживання; роз­вивати мовлення учнів.
Обладнання:дидактичний мате­ріал, малюнки.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
II. Перевірка домашнього завдання.
1.Повторення вивченого матеріалу.
2. Робота в групах.
               1ГРУПА:
- Підкресліть спочатку слова, вжиті в прямому значенні, однією лі­нією, а потім — в переносному двома лініями. З однією парою слів складіть і запишіть речення.
Сердиться батько – сердиться Дніпро.
Невмите небо – невмите обличчя.
Гарячий погляд — гарячий камінь.
Залізна воля — залізна стріла.
Гостре слівце ріже вухо. Гострий ніж лежав на столі.
                2 ГРУПА:
Допишіть до поданих словосполучень, вжитих у прямому значенні, словосполучення, вжиті у переносному значенні. Складіть та запишіть речення з однією парою слів.
        Каштанове листя — каштанове волосся.
        Весела дівчина — веселе літо.
        Гіркий перець — гіркий урок.
        Сизий голуб — сизий туман.
(Сизий туман вкрив поле, сади, луки й ліси.
 Смачно клював зерно сизий голуб).
              3 ГРУПА:
Діти виконують завдання на карточках.
III. Вивчення нового матеріалу.
            1. Оголошення теми і мети уроку.
        - Тему сьогоднішнього уроку ви сформулюєте самі, якщо подумаєте над значенням слова ЛИСТ.
 На стежину впав кленовий лист. Я відправив сьогодні бабусі лист.
- Скільки значень має це слово? Отже , які слова ми будемо вивчати на уроці?
( Слова, які мають кілька значень.)
        2. Робота з підручником.
Виконання вправ .
-         Скільки значень має слово морж?
-          Які ще слова ви знаєте, щоб вони мали кілька значень? 
-  Скільки значень має слово гребінець?
- У кого ж справжній гребінець?
- За допомогою яких питань можна встановити зв'язок між поданими словами?   
Висновок. Отже, в українській мові є слова, які можуть мати кілька значень.
  - Тепер ваше завдання таке. Я показую малюнки, а ви  скажете, яке ще значення можуть мати ці слова:


     

          

-  Що спільного у цих словах?
                       Назвіть багатозначні слова.
А) Ніс людини — ніс корабля.
Вінок із квітів — вінок цибулі.
              
Б) Ой на горі вогонь горить.
(Народна творчість)
- Вогонь! - скомандував Брянський. Ударили з усіх автоматів і карабінів.
(Олесь Гончар)
Дитина вогнем горить.
- Пояснити значення слова «вогонь?» (В першому реченні воно означає розпалене багаття, в другому - постріли, а в третьому високу температуру тіла.)
IV. Тренувальні вправи.
1. Виконання вправи. Коментоване письмо
2. Каліграфічна хвилинка.
             Земля всіх годує.
 - В якому значенні вжито  підкреслене слово?
- Як ви думаєте, яке з цих слів багатозначне?
 Завдання: Скласти речення , щоб воно мало кілька значень.
- Ми живемо на планеті Земля.
- На чорній землі біла пшениця родить.
- Мій рідний край, моя земля, як довго я до тебе линув.
3. Загадки.
Журавлиним я буваю,
А деколи й пісні співаю.
(Ключ журавлів, скрипковий ключ.)
Він замок відкрити може
І закрутить легко гайку.
Чарівник вам допоможе
Відгадати цю загадку.
(Гайковий ключ, ключ від дверей.)
4. Творча робота. Складіть та запишіть речення із словом ключ, щоб воно мало кілька значень.  
Зробіть звукову схему слова.
Фізкультхвилинка.
Прилетіли журавлі         (помахати руками, як крилами)
І великі, і малі.       (руки вгору, руки вниз)
Сіли собі на ріллі,         (присісти)
Заспівали: "Тра-ра-рі".   (встати)
Де журавка ходила,        (ходьба з високим підніманням стегна)
Там пшениця родила,
Де журавель походив —
Там ячмінь уродив.
- Діти, слово «журавель» також багатозначне. Що ще називають так?

       
 (криничний журавель).
5. Розвиток зв'язного мовлення.
 Усно скласти з даними словосполученнями невеличку розповідь:
             1 група:  моя баба;
             2 група:   спечена баба;
             3 група:   снігова баба.
V. Підсумок уроку.
Висновок. Одне й те саме слово може мати кілька значень.
- З якими словами ознайомилися на уроці? (Зі словами, які можуть
мати не одне, а кілька значень.)
- Чому з'явились у мові багатозначні слова?
- Які багатозначні слова ви запам'ятали?
- Наведіть приклади багатозначних слів.

VI.      Домашнє завдання. 

Немає коментарів:

Дописати коментар