А.
Дімаров «Для чого людині серце»
Мета: ознайомити учнів із жанром літературної чарівної казки; навчити
самостійно визначати дійових осіб; формувати уміння визначати головну думку
твору. Удосконалювати техніку читання,вміння переказувати, робити висновки,
узагальнення. Виховувати доброту,чуйність.
Обладнання: картка для читання, малюнки із
виразами обличчя доброї, злої і байдужої людини, малюнки сердець,вирізані сердечка для учнів.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ .Повідомлення теми і мети
уроку.
1) Учні читають ( про себе) надрукований
на картках уривок тексту.
У густому лісі де ніколи не з'являлися люди, жило поміж корінням дерев плем’я дерев’яних
чоловічків. Весь свій вік - а жили вони дуже довго - чоловічки оті нічого не
робили, бо їм не треба було ні їсти, ні пити, ані зодягатися.
( Потім один учень читає цей текст вголос)
Ø Як ви думаєте, у якому творі може бути
такий початок? ( У казці)
Ø Чому так гадаєте?
Ø Який це може бути вид казки? ( Чарівна
казка )
Ø
Чому це чарівна казка ?
Ø
Хто є автором казки?
(народ) Це - народна казка.
- Якщо казка має
свого автора, тоді це казка літературна.
Вчитель : Із
сьогоднішнього уроку ми почнемо ознайомлюватись із чарівними казками, які,
на відміну від народних, мають автора. Це літературні казки українських
письменників. Сьогодні ми будемо працювати над змістом казки Анатолія Дімарова
« Для чого людині серце».
Робота над заголовком.
Ø Прочитайте назву казки. Доведіть, що вона
літературна. (Автор А. Дімаров).
Ø На що схожий заголовок? ( На питання)
Ø Чи є це речення питальним? ( Ні)
Ø Прочитайте заголовок з питальною
інтонацією, а потім з розповідною.
Ø
Спробуйте пояснити, для чого людині серце.
Ø
Скажіть, якими на
вашу думку бувають серця?
Ø Якби
вам дали фарби, якими кольорами ви б намалювали добре серце, жорстоке, щире,
байдуже?
Словникова
робота.
Щоб краще зрозуміти зміст твору спробуймо
пояснити значення деяких слів та виразів :
ü дошкулити - завдати шкоди,неприємного
відчуття; одноплемінники - люди одного племені;
ü ринувся - кинувся,швидко зреагував;
ü привставав - привертати посилену увагу,
міцно запам’ятовуватись;
ü вагаючись - виявляти нерішучість;
ü крижане - холодне,зроблене з криги (
льоду);
ü жевріючі - ті що відгоріли, ті, що горять
без полум’я (вуглинки);
ü розпач - (від розпачу) - стан сильного
душевного болю, безнадійність;
Читання твору вголос учителем і учнями, які добре читають.
Відповіді на запитання до змісту прочитаного :
Ø Чи сподобалась казка ?
Ø Чим сподобалась ?
Ø Де відбулись події, описані в казці ?
Ø Як вони розпочинались ?
Робота над змістом твору. Обговорення прочитаного.
Ø Де жило плем’я дерев’яних чоловічків?
Ø
Чому вони не знали почуттів ?
Ø
Кого вони зустріли у своєму лісі ?
Ø
Що їх здивувало у цій звичайній дівчинці ?
Ø
Про що вона попросила дерев’яних чоловічків ?
Ø
Про що він попросив дівчинку ?
Ø
Як дівчинка пояснила, що таке серце? ( «Це те ,без чого не може жити людина»).
Ø
Чому маленька не могла віддати чоловічкові своє серце ? ( « Я не можу
віддати тобі своє серце, бо я без нього помру».
Ø
Які серця показав дерев’яному чоловічкові лікар ?
Ø
Яке серце вибрав дерев’яний чоловічок?
Ø
Як став поводитись він, коли у грудях’у нього забилось серце ? Як змінилось
його життя?
Ø
Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі?
Ø
Що могло статись із хлопчиком?
Ø
Що трапилось із серцем цього дерев’яного чоловічка від розпачу ?
Ø
Чи вдалось врятувати хлопчика?
Ø
Що залишилось від дерев’яного чоловічка з добрим серцем?
Ø
Як ви розумієте останнє слово героя казки? (« Бо мені жаль вас. Але й цього
не дано вам зрозуміти")
Вибіркове читання.
Ø Прочитати, чому дерев’яні чоловічки не
знали ніяких почуттів ?
Ø
Які серця показав лікар дівчинці і дерев’яному чоловічку.
Ø
Причитайте,яким було
серце злої людини, байдужої. Доброї?
Ø Як змінилось життя дерев’яного чоловічка,
коли лікар вставив йому серце доброї людини ?
Ø Що трапилось із серцем чоловічка від
розпачу,коли він побачив хлопчика, що замерзає в лісі від холоду ?
Ø Прочитати останні слова героя казки. Як ви
розумієте їх зміст ?
Визначення основної думки казки. Прочитати прислів’я. Яке з них виражає
основну думку твору ?
Що
робиться в серці , знає тільки серце.
Раз
добром налите серце вік не прохолоне.
У
доброї людини велике серце.
Мовно-логічне завдання.
Ø На дошці написаний план казки. Прочитайте
його.
Ø Чи все тут правильно ?
Ø Біля кожного пункту плану поставити його
правильний порядковий номер.
План.
Життя чоловічка з серцем. ( 5)
Незвичайна гостя. ( 2)
Полум’яне серце зігріває хлопчика. (6)
Плем’я дерев’яних чоловічків. ( 1)
Лікар, що міняє серця. ( 3)
Нелегкий вибір. (4)
Стислий переказ
казки. Завершення
роботи над змістом казки.
Ø Чи сподобалась вам ця казка ?
Ø Що найбільше сподобалось ?
Ø Які чарівні перетворення описані в казці?
Ø В якій частині казки передано найбільшу
напругу ? Де ви найбільше переживали?
Ø Які уривки з твору ілюструють малюнки ,
вміщені в підручнику ?
Ø
Які б малюнки до казки ви намалювали?
Ø Чи
тепер ми можемо сказати для чого людині серце?
Ø
Чого вчить ця казка ?
Ø - Яке
серце буде у кожної з цих людей?
Підсумок уроку.
1. Як називається твір, над яким ми
працювали на уроці ?
2. До якого жанру належить цей твір ? (
Літературна казка)
3. Який би був кінець казки, якби дерев’яний
чоловічок вибрав собі якесь інше серце ?
4. А яка відношення має ця казка до
сьогодення, до нашого міста,країни?
( Майдан,АТО)
У кожного
учня на парті по два сердечка.
1.- Замалюйте одне
сердечко тими кольорами, які в
відповідали вашому серцю. (діти розповідають, які кольори вони обрали)
2. На дошці
намальовані червоні сердечка одного розміру, а одне велике.
- Як ви думаєте чиє це серце, кому належить?
( мамі, Богу) Чому?
3. Візьміть у руки друге сердечко, червоного кольору . Це
серце вашої мами. Тепер я прочитаю вам вчинки, які роблять діти і, якщо на вашу
думку, це завдає мамі прикрості відірвете від нього кусочок.
* Не виконав
домашнє завдання.
* Не прибрав свої іграшки.
* Отримав низьку оцінку.
*
На допоміг бабусі.
* Побився з друзями.
* Образив молодшу сестричку( братика).
- Яким стало мамине серце. Отак руйнується серце і вашої
мами.
Який висновок можна зробити?
- Тепер я
хочу, щоб ви послухали такі слова:
Любов – найвище в світі почуття,
Вона немає меж – безкрая!
З любові починається життя,
Все найсвітліше виростає
Любов і доброта – це два крила,
Які нас піднімають над землею.
Любов, напевно, першою була,
А доброта відразу йшла за нею.
Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові.
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.
Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити
Це зрозуміти всім давно пора,
Немає коментарів:
Дописати коментар